![]() |
Tabulka objemů před SP24 |
1. Příprava
Běh nelze zcela vynechat!
![]() |
V Korinthu (80.km) |
Další výhodou je rozmanitost tras a sociální aspekt: běh je většinou samotářská disciplína, kolo přímo vybízí k společnému tréninku. Navíc je prima ho spojit s kávou a větrníkem, výletem na snídani, na oběd, či na místa, která neznáte. Prostě s kolem jsou možné zážitky, které jsou při běhu zcela nemyslitelné.
Nevýhody jsou také jasné: není to jen počasí, které vám nabourá plány, silnička je pořádný žrout času a není tak pro každého možná, navíc není zcela jednoduché zvládat 10-12 fází týdně.
Tři hodiny běhu a jízdy na kole ve stejné intenzitě nejsou až tak odlišné z hlediska energetického výdeje a tréninkového přínosu. V ultra máme rádi objemy, proto jsem si přepočítával kilometry koeficientem 2.5, tj. 10km na kole = 4km běhu. Když jsem se na kole přes léto trochu zlepšil, koeficient byl možná o něco vyšší, snad někde mezi 2.6-2.8.
2. Benefity silničního kola v přípravě na ultramaraton (a limity):
a) aerobní vytrvalost
+ silnička vám vybuduje vcelku snadno a bezbolestně vynikající aerobní schopnosti, které v poslední čtvrtině ultramaratonu jako když najdete (po dvaceti hodinách běhu závěr v pohodě udýcháte). Nikdy před tím jsem neměl tak silné poslední třetiny závodů jako v posledních dvou letech.
- silnička vám sežere všechen volný čas, trénink kolo & běh vám ve vrcholných týdnech zabere 24-32 hodin
![]() |
Sobotní dvojfáze I: Po svižném ranním kole s Radkou na větrník do Poděbrad jsem protočil nohy odpoledne ve velkém horku na zmrzlinu. Tahle příprava je sice časově náročná, ale velmi zábavná :-) |
b) zdravotní zlepšení
+ zlepšily se mi výsledky na kardio vyšetření ("zlepšení diastolických parametrů, zvětšení PK a navýšení její funkce, regrese septální hypertrofie") a výrazně mi poklesl při běhu tep
+ dost radikálně se mi zlepšila hybnost kloubů, hlavně v kyčlích. Svaly na nohou byly po obou fázích většinou nezvykle uvolněné
- zpočátku jsem po delší době na kole cítil velkou bolest v rameni, slabinou mohou být záda, musel jsem pravidelně cvičit, protahovat, chodit na fyzio atd.
![]() |
Sobotní dvojfáze II: dopoledne náročné křivoklátské kopce, vpodvečer už jen vyklusat na nízké tepy. |
c) snadný a zábavný trénink síly: kopce, tempa, intervaly
+ pokud máte za sebou zranění a netroufáte si trénovat intervaly/tempa při běhu, lze vše do značné míry nahradit na silničce: stačí si projet krátké či táhlé kopce, desítky minut se potrápit silově na rovině, možností je spousta a u žádné z nich si neublížíte. Při dlouhé jízdě si můžete vybrat kopec, který půjdete na dřeň a který vypustíte - podle toho jak se cítíte atd. Na kole si prostě můžete celou dobu hrát
+ skvěle na nohách posílíte svaly, které při běhu až tolik nevyužíváte. Jejich zapojením při běhu máte pak lepší hybnost a stabilitu, zlepšíte se na nerovném povrchu, v kopcích a především pak v táhlých sebězích, jakou jsou ty do Sparty
- a ještě jednou zdůrazním: nelze úplně vynechat běh pokud chcete běžet závod! Nohy si musí denně opakovat, že jsou tu kvůli běhání a taky se jednoduše "obouchat" :-)
d) regenerace po závodě
+ Silnička je také skvělá v období po těžkém závodě, kdy není dobré ještě běhat ale vy zároveň nechcete jen doma ležet na gauči. Umožní vám udržet si kondici do další přípravy a přitom dá příležitost bolavým nohám odpočinout
____________________ ____________________
Závěr:
Podle mého názoru nemusí být silniční kolo pouhým doplňkem při přípravě na ultramaraton. Může být zcela plnohodnotnou součástí tréninku, pokud máte dostatek času, peněz a odhodlání strávit 10-14 fází střídavě na kole a běháním. A pokud vezmete silničku v přípravě vážně, může to být i velká zábava! :-)
![]() |
Detail přípravy na Spartathlon 2024 v týdenních objemech. Nejdelší běhy: 1x50km, 3x30km Většina běhů odběhána v tempech 4:50-5:10, Silniční kolo odježděno ve zcela rozdílných intenzitách a objemech. |
A tady je odkaz na video z doběhu
To kole jsem si koupil kvůli tobě a dal jsem za něj celej manžův plaaaat... Až budeš zvažovat změnu zaměstnání, prodavači hrnců a jehovisti se o tebe porvou, jsi velice, velice přesvědčivý!
OdpovědětVymazat:))))
VymazatAno je to inspirativní velice. Už jsem si vytvořil plán, kde je hoodne kola :-) Uvidíme jak to bude na trenažéru přes zimu utíkat :-) Zkusím, uvidím. Děkuji
OdpovědětVymazat