100km českých a pár střípků

100km českých (československých)
Zatím jsem měl každý běžecký rok úplně jiný. V loňské roce jsem měl dobrý prostor hltat kilometry, letos mám pro změnu pracovní přesčasové objemy, které si nezadají s těmi běžeckými. S tím se nedá nic moc dělat, leda to občas rozběhat. V tomto rozpoložení jsem se na konci března zúčastnil MČR v běhu na 100km v Plzni. Stovku jsem ještě nikdy neabsolvoval a správně jsem tušil, že bude hodně bolet. Očekávání jsem neměl žádná, ale věděl jsem, že z mezičasů na jiných závodech bych se pod 9 hodin dostat měl, a to, co bude méně, tak bude jenom lepší. Nakonec jsem svůj limit odhadl velmi dobře, čas 8:27:42 (průměrné tempo 5:05) je moje maximum, se svou "maximální" rychlostí se už dál nedostanu. Stovka je specifická, rozběhl jsem ji svižně, dokonce v mém druhém nejlepším maratonském čase 3:16:52, 50km jsem měl pod 3:56, až kolem 60.km jsem začal zpomalovat a běžel tempem lehce nad 5:20. Čas je na této trati neúprosný, každé zpomalení tempa na pár kroků se trestá minimálně sekundou v průměrném tempu, snažil jsem se proto radši ani moc nepít a nejíst. Velkou radost mi udělalo jak překonání hranice 8,5 hodiny tak i skutečnost, že jsem se tentokrát dokázal bezchybně připravit, zmáčknout a udržet stejný výkon od začátku do konce. Nepřekvapilo mne, že při neúčasti zraněného Radka a odstoupení Dana vyhrál s velkým přehledem Ondra. Překvapilo mne a je skvělé sledovat, jak v českém ultra roste konkurence a že je tu dost mladších kluků, kteří se budou zlepšovat. Jenom pohled na výsledky z minulých let a na poslední dva ročníky dokazuje obrovský skok, před pár lety by mi můj podprůměrný výkon stačil dokonce na bednu, letos jsem byl ale "až" devátý. Jsem přesvědčený, že Česko bude v příštích letech ultramaratonská velmoc, a mám radost, že u toho aspoň na chvíli tak trochu jsem :-)

Poslední kola - okruh se běžel 66,667x (foto: Dan Orálek)
Stovka ale není mojí letošní prioritou. Nezadržitelně se blíží 2 hlavní akce letošního roku, takže musím zvýšit objemy a naběhat potřebnou kilometráž. Zrychlené pracovní tempo, které zažívám poslední rok, nejde bohužel úplně dohromady s podobnou přípravou. Na druhou stranu platí, že bez téhle "vytrvalostní kompenzace" a pravidelného tréninku bych vůbec pracovní nápor nezvládl. Hledání rovnováhy je složité a už několikrát jsem v posledních měsících musel udělat kompromis a plánované kilometráže redukovat. Prostě jsem se ocitl na hraně anebo dokonce i za hranou vlastních sil a přednost dostal odpočinek. Oblíbenou formou, jak skloubit několik věcí dohromady v co nejmenším časovém prostoru, jsou tak běhy odněkud někam, anebo běhy pro auto. Minulý týden jsem vmáčknul do 18 hodin: společenskou akci MK Kladno, pití piva, setkání s MM, B2B 2 dlouhé běhy (72km) a spánek. Po pátečním večírku a nočním návratu po svých vybíhám tedy ráno zpátky pro auto, tentokrát i s MM, který vybral zajímavější trasu (do Prahy jsem běžel po staré karlovarské) a hlavně byl skvělým a zábavným společníkem. Podobný přístup má své výhody, ale taky limity. V sobotu jsem se totiž sice vrátil domů skoro včas a dokázal odpoledne absolvovat výlet s rodinou, ale v neděli jsem byl už fakt vyčerpaný a radši se jen vyklusal. Navíc jsem měl na úterý naplánovanou jinou akci spojenou pro změnu s pracovními povinnostmi a v pořadí už šestou návštěvou chorvatského Zagrebu v tomto roce.

Takhle je vidět Zagreb z výšky 1040 metrů
Nad Zagrebem se impozantně rozkládá rozlohou malé pohoří Medvědnica s nejvyšším vrcholem Sljeme (1035 m.n.m), kde se jezdí dokonce i Světový pohár v lyžování. V Zagrebu teď běhám docela často, většinou kolem Jarunu, kde je veslařský a koupací areál, v lednu jsem Zagreb i okoloběhnul. Do těch hor mě lákalo se podívat už od loňska, kdy jsem zde byl poprvé, obtížné bylo jen najít ten správný okamžik, abych po nočním výletu byl ráno schopen v práci fungovat. Ta příležitost konečně nastala, po rychlé večeři jsem už téměř za tmy vybíhal městem vzhůru podle trasy nahrané do hodinek. V Zagrebu se jezdí především autem, prokličkovat se přes všechny industriály, nadjezdy a podjezdy vyžaduje určitou zkušenost, zručnost a taky drzost, kterou při vší skromnosti disponuju. S počínajícím stoupáním doprava slábne a s menšími obavami koukám na hory před sebou. Celou dobu slabě prší, jak je asi nahoře? Nevzal jsem si ani vodu, ani hroznový cukr (ani občanku, ani mobil), před během jsem do sebe nasoukal pizzu a dvě piva, říkám si, že aspoň potrénuju žaludek na 24hodinovku. Doufám, že u vysílače bude nějaká hospoda ... Otevírají se krásné scenérie zářícího města, později je vidět i nasvícený Grad Zagreb, který jsem obíhal přes údolí, a teď je na menším vrcholku pode mnou.

Grad Zagreb jsem obíhal údolím
Na Sljeme je zima a otevřená liduprázdná hospoda, dám si dvě koly, půl litru vody a běžím zpátky. Volím stejnou cestu po kulturním povrchu, do terénu, který jsem měl naklikaný zpátky si po tmě nakonec netroufám. Překvapuje mě, že jsem nenarazil na jediného běžce, cyklistu, za 3 hodiny jsem potkal pouhá 2 auta. Seběhy jsou mojí slabou stránkou; je to s nimi podobné jako když jsme jako děti chodili na třešně. Nahoru dobrý, třešně dobrý, ale ze stromu dolů strach a hrůza. Teď to hrůza nebyla, tedy kromě zážitku s "něčím", co se mnou paraleleně běželo minutu lesem, hlasitě funělo asi jako vlčák když se vás chystá roztrhat. Podle zvuků to byl asi opravdu větší pes, i když co může nepřipravený cizinec na Medvědnici čekat za zvíře je otázka. Po vyhodnocení situace jsem pořádně přidal a ještě po pěti minutách jsem se opatrně ohlížel dozadu, jestli jsem pořád sám ... Fuj! Je zajímavé, jak je strach iracionální: nevadí mi být sám v lese v noci pokud běžím a jsem běžec, pokud bych měl jít na to samé místo chůzí sám třeba na houby, tak mi to bude hodně nepříjemné. Po krátkém průběhu městem jsem zpátky v hotelu ještě před půl dvanáctou, je ještě čas na vyřízení emailů, jedno pivo a pár hodin spánku. Druhý den mi kolegové v práci říkají, že se do těch kopců teď nechodí, protože na Medvědnici je momentálně rozšířený výskyt infikovaných hlodavců. Tak mě asi nevyděsil medvěd, ale funící hlodavec.

Pohled na Sljemje (vysílač vlevo) z kraje Zagrebu

Mapa trasy

Profil trasy

11 komentářů:

1. :).. No Peto, tedy potes.. Bezet okruh 66,667x .. to je temer dabelske cislo! Ovsem s cislem 68 jsi se musel citit jako Jarda Jagr:).. Zkusene jsi mladsim atletum ukazoval, ze "tatka od rodiny", ktery zde si dovolim trochu japonstiny:).. "mako-jako-pako" :).. je dokaze stale pekne prohnat! Drzeli jsme ti vsichni palce a za me velky obdiv.
    Zahranicni (pracovni} zazitky s behem jsou velmi podobne.. Mistni tam nejdou, kvuli .. toulavym psum, zdivocele zveri, vstekline, vojakum hlidajicim skladiste.. [nehodici se skrtnout], ale veci neznaly a nateseny bezec z Cech -- to "snadno" probehne:).
    Tak at to beha! 12:)

Odpovědi
    1. Minulý týden, když jsem nečekaně zůstal na služební cestě o 2 dny déle, jsem to dotáhl do dokonalosti. Ale to je na jiné povídání, teď už snad tohle magorské období končí a nastane zasloužené klidnější období. Moc dík :-)

Vymazat
  2. To je homole! Měl bys ještě ve vší skromnosti napsat, žes to celé absolvoval průměrným tempem 5:48 min/km, což je pro nás běžné smrtelníky naprostá haluz. I když, ono u někoho, kdo zvládne stovky pod osm a půl to vlastně až tolik nepřekvapí. :-)

Odpovědi
    1. Jitko, ale měl jsem 2x vypnuté stopky, takže to zase taková sláva nebyla. Dej se konečně brzy dohromady!

Vymazat
  3. Super, výkon na 100km mě bere dech, pro mne naprosto nepředstavitelné, velká gratulace a ten výběh na horu, to je krása, škodo, že jsi to bral po silnici, po pěšinkách a stezkách by to určitě bylo zajímavější a vyprávění pak o to šťavnatější :)
    Ať se daří!
    MM

Odpovědi
    1. Dík ... já vím, že bys šel pěšinky, ale já měl rozum a držel se při silnici, co když tam jsou fakt nějaký zatoulaný medvědi? :-)

Vymazat
  4. Na stovce jsi lítal jako vrtule. Byla radost tě pozorovat :-) Parádní výkon, gratuluji ještě jednou. Ta noční fotka Zagrebu je úžasná a ani se ti nedivím, že se ti nechtělo v noci do terénu :-) 1bubo

Odpovědi
    1. děkuju, Zagreb už trochu znám a má dvě tváře: na jihu u Sávy je absolutní placka a ošklivá část města, centrum a severní část města do hor je krásná a rád se tam ještě někdy vrátím :-)

Vymazat
  5. O tvem vykonu na 100 jsem vedela, obdivovala, gratulovala, ted tu spis zasnu nad vybehem na Medvednicu. Klobouk dolu... A ten zakres profilu - no mazec!:-D
    At to pekne lita!
    Marketa

Odpovědi
    1. Moc děkuju, ale ten profil budí větší respekt takhle graficky znázorněný, než ten skutečný kopec ... podobné blbosti dělám pro radost, ale to děláme všichni, ne? Taky přeju ať Ti to pěkně běhá!

Vymazat
  6. Ty tam ty stovky a dvoustovky teda sázíš kámo, to tedy všechna čest. A když si čtu ty Tvoje časoprostory má Tvůj den opravdu taky jen těch 24 hodin? Ať to běhá i nadále!